صفحه اصلی > گوناگون : معرفی مکان‌های دیدنی و توریستی شاهرود

معرفی مکان‌های دیدنی و توریستی شاهرود

معرفی مکان‌های دیدنی و توریستی شاهرود

شاهرود یکی از زیباترین شهرهای ایران و پردیس عاشقان طبیعت محسوب می‌شود. این شهر همه جذابیت‌ها از کویر، جنگل، رودخانه و آبشار، کوهستان و چشمه تا آثار مذهبی و باستانی را در خود جای داده است. شاهرود به عارفانی که در آن می‌زیسته‌اند و آرامگاه‌های آن‌ها شناخته می‌شود. شاهرود هم ایستگاه راه‌آهن دارد و هم فرودگاه. بنابراین می‌توانید با تهیه بلیط قطار شاهرود یا بلیط پرواز به آنجا سفر کرده و زیبایی‌های آن را از نزدیک ببینید.

جاذبه‌های گردشگری و دیدنی شاهرود

شاهرود یکی از شهرستان‌های استان سمنان است که آب‌وهوای آن با سمنان زمین تا آسمان فرق دارد. جاذبه‌های طبیعی و گردشگری شاهرود شما را به تعجب وا می‌دارد که چطور ممکن است این بهشت در میان کویر باشد.

جنگل ابر

جنگل ابر یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری شاهرود است که در 45 کیلومتری شمال این شهر و در روستایی به نام ابر قرار دارد. جنگل ابر به‌عنوان بخشی از جنگل‌های هیرکانی شناخته می‌شود و قدمت آن به میلیون‌ها سال و به دوران ژوراسیک برمی‌گردد. به دلیل اینکه این جنگل در بیشتر روزهای سال پوشیده از ابر است به آن جنگل ابر گفته می‌شود.

جنگل ابر وسعت بسیار زیادی را به خود اختصاص داده است و برای همین می‌توان گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری را در آن یافت. در سفر به این شهر با بلیط قطار شاهرود بازدید از جنگل ابر و کمپینگ در آن را در لیست برنامه‌های گردشگری خود قرار دهید.

موزه بزرگ شاهرود

موزه بزرگ شاهرود یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این شهر به شمار می‌رود که قدمت آن به 100 سال می‌رسد. بنای تاریخی موزه در گذشته ساختمان شهرداری بود که امروزه به یک موزه تاریخی و فرهنگی تبدیل شده است.

موزه بزرگ شاهرود دو بخش مردم شناسی و باستان شناسی دارد. در قسمت باستان شناسی می‌توانید آثاری از تپه‌های باستانی شاهرود را مشاهده کنید. در بخش مردم شناسی زیورآلات و لباس‌های مردم منطقه به نمایش عموم درآمده‌اند.

چشمه رنگین کمانی مجن

در میان دامنه و دره‌های قله شاهوار و 25 کیلومتری شمال شاهرود چشمه بی‌نظیر و زیبایی به نام مجن وجود دارد. به دلیل وجود مواد معدنی مختلف در اطراف چشمه رنگ‌های مختلف رنگین کمان را می‌توانید در آب‌های شفاف و زلال آن ببینید. برای بازدید از چشمه مجن کافیست بلیط قطار شاهرود را بگیرید و خود را برای ماجراجویی در این شهر آماده کنید. گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری در منطقه‌ای که چشمه در آن قرار گرفته است جلوه خاصی از زندگی را در آنجا به جریان انداخته‌اند.

بازار تاریخی شاهرود

بازار تاریخی شاهرود در بافت قدیم شهر قرار دارد و به دوره قاجار مربوط می‌شود. بازار تاریخی شاهرود که یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر به شمار می‌رود متشکل از مسجد، بارانداز، کاروانسرا و گرمابه است.

دو بخش اصلی، راسته بازار و بازار انارکی‌ها، بازار تاریخی شاهرود را تشکیل می‌دهند. سبک معماری این بازار سرپوشیده است و پنج ورودی اصلی دارد. تا به امروز، بازار تاریخی شاهرود فعالیت می‌کند و مردم برای خرید به آنجا می‌روند.

به دلیل آب‌وهوای مطبوع در طول سال، به خصوص بهار، تابستان و پاییز، پیش فروش بلیط قطار توسط پلتفرم‌های آنلاین ارائه می‌شود. شما می‌توانید بلیط قطار شاهرود را به همین شکل به‌صورت آنلاین خریداری کنید.

پارک ملی خارتوران

اگر به حیات وحش و سافاری علاقه دارید پارک ملی خارتوران می‌تواند بهترین جاذبه گردشگری برای شما باشد. خارتوران را به اسم آفریقای ایران هم می‌شناسند که یک منطقه وسیع حفاظت‌شده با مساحت یک میلیون هکتار است.

پس از سرنگتی آفریقا، خارتوران به‌عنوان دومین منطقه بیوسفر در کل جهان شناخته می‌شود. از مهمترین ویژگی‌های منطقه‌ خارتوران می‌توان به گونه‌های جانوری، پوشش گیاهی نادر و خاص و همچنین اکوسیستم متنوع اشاره کرد.

پارک آبشار شاهرود

پارک آبشار شاهرود یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این شهر است که به هنگام تهیه بلیط قطار شاهرود و سفر، باید استراحت در این پارک را در لیست برنامه‌های خود قرار دهید. وجود آب‌وهوای دلنشین، چشم‌اندازهای فوق‌العاده و زیبایی‌های طبیعی باعث می‌شود که خستگی از تن شما زدوده شود. باغ وحش، جاده سلامت، جایگاه ویژه برای کمپینگ و یک آبشار از امکانات این پارک زیبا هستند.

آفتابگردان‌ها و شقایق‌های دشت کالپوش

در اواخر تابستان، در دشت کالپوش گل‌های آفتابگردان خودنمایی می‌کنند و زیباترین جلوه طبیعت را به‌وجود می‌آورند. منظره طبیعی که آفتابگردان‌ها ایجاد می‌کنند هر بیننده‌ای را شیفته خود می‌کنند.

دشت کالتوش در فصل بهار، میزبان گل‌های شقایق می‌شود و زیباترین چشم انداز ممکن را به تصویر می‌کشد. شاید بتوانید ساعت‌ها به این زیبایی‌ها خیره شوید ولی احساس خستگی و بی‌حوصلگی نکنید.

آبشار یخی آوستا

در منطقه ابرسج یک جاذبه جالب و ناشناخته در شاهرود وجود دارد که می‌تواند شما را متحیر کند. در فصل زمستان آبشار آوستا که در منطقه ابرسج قرار دارد یخ می‌بندد و قندیل‌های زیبایی روی آن شکل می‌گیرد. درکنار آبشار یخی آوستا، درختان اروس و قلعه تاریخی باعث شده‌اند که این منطقه از غنای طبیعی و تاریخی برخوردار شود. برای بازدید از این جاذبه گردشگری بی‌نظیر بلیط قطار را باید در زمستان تهیه و سفر کنید.

روستای نکارمن

در فاصله 25 کیلومتری شاهرود روستای خوش آب‌وهوایی به نام نکارمن وجود دارد. این بهشت کوچک در دل کویر با آبشارهای خروشان و چشمه‌هایش گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. شما می‌توانید به روستای نکارمن بروید و چند ساعتی را در کنار آبشارهای خروشان آن بگذرانید و لذت ببرید.

جمع‌بندی

شاهرود به‌عنوان بهشت استان سمنان، شهری بزرگ با تعداد بی‌شماری جاذبه‌های طبیعی و باورنکردنی است. جنگل، کوهستان و کویر تضادهای زیبایی را خلق کرده‌اند. در طول سال می‌توان برای دیدن زیبایی‌های منحصربه‌فرد به شاهرود سفر کرد. ساده‌ترین راه سفر به این شهر زیبا تهیه بلیط قطار شاهرود از پلتفرم‌های رزرو و خرید آنلاین بلیط است. از جمله جاذبه‌های و دیدنی‌های شاهرود می‌توان به جنگل ابر، آبشارهای آوستا و نکارمن، موزه و بازار شاهرود و دشت‌های شقایق و آفتابگردان اشاره کرد.

محسن خدادادی

دیدگاهتان را بنویسید